Monday, May 21, 2007

STARS

In de wereld van de disco rolt het grote geld. Topsterren van de internationale Discobranche overtreffen elkaar in records aan omzetten. De reden: Disco heeft een hele nieuwe dimensie aan de popbusiness toegevoegd. Managers maken driftig reclame, verkopen het nieuwe platenproduct net zoals de wasmiddelenfabrikant zijn nieuwe wittmaker. Het meest sprekende voorbeeld is de LP « Saturday Night Fever ». Met de muziek van de Bee Gees en de nieuwe Sound speelde manager Robert Stigwood een uitgekookt reclamespelletje, dat op een veldslag leek.
De Songs van de Bee Gees stonden al in de top­ hits, toen de discofilm uitkwam. Ze draaiden op vele draaischijven, en waren een goed in het gehoor liggende reklame voor de film. Omgekeerd zorgde naderhand de film opnieuw voor een recordverkoop van de LP in de platenwinkels. En Robert Stig­wood verklaart dit alles laconiek: «Muziek ver­koopt zich, zoals alles, niet vanzelf ».
De muziek en het nieuwe gevoel voor leven, dat in de film « Saturday Night Fever » geëtaleerd werd, bracht een hele rij van supersterren voort. Daaronder waren artiesten, die als nieuwkomers plotseling naar de discotop schoten, zoals de bonte groep « Village People ». Maar ook de ervaren rot­ten in het yak waagden een poging zich in de we­reld van de disco omhoog te werken. De gebroeders Gibb lukte het, wat in de wereld van de pop toch zeldzaam is, een geweldige comeback te maken.
Wie nu in de discowereld een ster is, wordt niet meer bepaald door de aantrekkingskracht, ook niet wanneer iemand beïnvloed wordt door de sex van Donna Summer of Grace Jones of beïnvloed wordt door de geruchten over de raadsels van de vrou­welijkheid van Amanda Lear. Deze drie en al de anderen tellen alleen als topsterren mee omdat ze voortdurend tophits maken. Hun nummers zijn ab­solute toppers, goed voor miljoenen verkopen over de hele wereld. En alleen de discomiljonairs heb­ben werkelijk de titel Ster verdiend. Want de stem­ming van de dansers in de superdisco's en die van de kleine danszaal om de hoek is onverbitterlijk. Ster blijft alleen diegene, die werkelijk goede mu­ziek maakt - muziek waarbij men in de hitte van de nacht de beslommeringen van de dag vergeet en waarbij men zich lekker kan uitleven. Muziek die voor vele uren voor een dansroes zorgt.


(1979 De geschiedenis van de popmuziek Nr. 7)

No comments: